dimarts, 26 d’octubre del 2021

Projecte 4t ESO: DECIDIM EL NOSTRE VIATGE FINAL DE CURS!

Nosaltres som Alejandro López de la Osa i Irene Marfil, alumnes de 4t d’ESO de l’institut Apel·les Mestres. El motiu d’aquesta notícia és explicar l’ABP que hem fet a principi de curs.

L’ABP ha tractat sobre el viatge que farem l'alumnat de 4t d’ESO per a la fi de l'etapa educativa. L’objectiu principal del projecte ha sigut que, entre totes i tots, es decideixi el lloc de destí al que anirem de viatge. Abans de començar, el/la tutor/a de cada classe va fer un llistat de països, dins i fora d’Espanya, on podríem anar (gairebé tothom va escollir anar fora d’Espanya, aquesta és la gràcia del viatge amb amics). Seguidament, ens vam agrupar segons el destí que més ens agradava, així vam formar equips de quatre i cinc persones que, més tard, organitzarien els seu propi viatge. Tot seguit, vam començar a treballar. Es va iniciar com al començament de tots els ABP: es miren els horaris per saber quant de temps hem d’invertir en cada tasca i es recorda a tot l’alumnat el material que s’ha de portar per poder treballar. 

A l’evidència 0 es van repartir els càrrecs als integrants de l’equip segons les habilitats de cadascun, també es van plantejar els objectius a complir i l’organització que es seguiria durant la realització de tasques. A partir d’aquí va començar el procés de recerca. Ara venia la part complicada, organitzar des de zero el viatge. Ara bé, el dubte que segurament tothom va tenir va ser: com se suposa que s’organitza un viatge? A causa d’aquesta pregunta i altres dubtes més, molts grups van estar bloquejats els primers dies, no sabien si havien de buscar primer l’hotel o si havien d’agafar un hostal, i en qualsevol dels casos, on havia d’estar situat? Si estava massa prop del centre era molt car, però si resultava estar massa allunyat el que no costava estar al centre es gastava en el transport ja que la majoria de llocs per visitar estaven molt a prop del centre… Com dèiem, tot un seguit de complicacions. Després d’uns dies, vam començar a treballar de veritat. Primerament, es feia una investigació sobre el país escollit: història, cultura, idioma… Tota la informació que poguéssim aconseguir era vàlida. Quan haguéssim escollit un hostel, un tipus de transport, els vols, les activitats i el dinar, havíem de fer un document Excel per fer el pressupost total del viatge; d’aquesta manera sabríem quant ens costaria cada cosa i el total del viatge, que no és gratuït. A continuació, es feia un itinerari sobre tot allò que faríem cada día, com una agenda de tasques a realitzar. 

La raó de fer aquest horari era l’organització i l’explicació de quant de temps es trigaria a fer cada cosa o anar a cada lloc, no ha de ser fàcil guiar a un grup de trenta-cinc o més persones sense rumb. Al següent punt, havíem de fer un text argumentatiu, és a dir, explicar i convèncer la resta de grups de classe, perquè havien d’anar al país escollit pel nostre equip. En el moment que eren escollits dos o tres països per cada classe, aquests, es preparaven per presentar els seus treballs a la resta del curs. Per últim, es feien les exposicions finals, que van ser a l’aula magna. Després de tants grups, va ser complicat escollir el destí final, cada lloc tenia els seus pros i contres. Però, finalment, a la votació per majoria absoluta, va guanyar Atenes, la capital de Grècia.

El resultat final ha sigut anar a Atenes i, si finalment no s'hi pot anar, tenim un pla B: anar a Bilbao-Sant Sebastià. Després d’haver acabat l’ABP i haver decidit on anirem, ens hem adonat que, encara que semblava difícil, no ho era tant: no ens hem de deixar portar pel pànic i hem de centrar-nos en què i com volem fer-ho. El treball en equip no sempre és fàcil, però adaptar-se i treballar col·laborativament sempre té bon resultat.