dilluns, 9 de maig del 2022

Micro-relats de Ciència: Teoria Cineticomolecular

 

MOLECULARMENT AMICS

 

—Ei —em va dir el meu amic—. Estic cansat de quedar-me quiet, vull moure’m.

—Doncs hauràs d’esperar que faci caloreta, ja ho saps.

—...

—Tantes ganes tens, d’allunyar-te de mi?

—Ja saps que no, burro. Però em cansa estar-me al mateix lloc. —De sobte, una dona va obrir el calaix del congelador i va agafar el glaçó on eren els dos amics.

—Aquí tens la teva victòria —li vaig dir, ja que sortir del calaix sempre implicava començar a pujar de temperatura.

—Síííí! —va dir ell. 

Dit i fet, la senyora ens va posar dins d’un got on hi havia cafè molt calent. Els nostres amics es van començar a moure lliurement i vaig haver d'acomiadar-me del meu, ja que era possible que no ens tornéssim a veure.

—Ei, et trobaré a faltar! Intenta quedar-te a la part de sota del got i a veure si ens trobem! —li vaig dir.

—D’acord, fins després! —va exclamar en l’instant precís en què es desprenia del nostre grup.

Van passar uns minuts d'ençà que vaig perdre de vista el meu amic. Vaig estar donant voltes per tot arreu, però no va aparèixer enlloc. Estava envoltat d’individus, però cap d’ells no era el meu amic. Vaig intentar parlar-hi per veure si algú l’havia vist, però era estrany. No s'assemblaven a nosaltres. Finalment, vaig trobar-ne un que no es movia tant com els altres. Quina casualitat que era al costat del glaçó de gel, que es desfeia a poc a poc.

—Hola, em pots ajudar? Estic buscant el meu amic, és semblant a mi, no l'aconsegueixo trobar enlloc —vaig dir-li.

—Doncs no sabria dir-te qui és, n’hi ha bastants com tu, es troben tots en aquesta zona. No sou d'aquí, oi? Quina és la vostra estructura?

—H₂O. I la teva? li vaig dir.

—C8H10N4O2. És força diferent.

—Sou molt estranys…

No vaig esperar resposta. Vaig començar a buscar una altra vegada, aquest cop per la part de dalt.

A veure si tinc més sort.

Uns minuts després, el vaig trobar amb un grup nombrós d’individus amb aquella estructura tan estranya i vaig haver de ficar-me entre ells per poder parlar amb el meu amic.

—Per fi t'he trobat! Pensava que no ho faria mai! —vaig exclamar.

—Hola! Com estàs? T'has fet amic d'aquests paios? Són l'hòstia de divertits! —em va dir tot content.

—Què dius? Són molt estranys. Saps quina és la seva estructura? —jo em sentia molt confós, per què parlava amb aquella gent?

—És clar, ja me l'han dit. I què? —em va etzibar. Jo no entenia res.

—Com que “i què”? Són massa diferents! —vaig dir, tot i que era obvi.

—Només són estructures, com nosaltres, però si podem parlar i divertir-nos amb ells, no hi veig cap problema. No entenc per què et costa entendre-ho, però, saps què? És igual, perquè en qualsevol moment la dona que ens va fer fora del calaix del congelador se'ns beurà i … -

La dona va començar a beure's el cafè mentre mirava per la finestra de la cuina.

 

 

La teoria cinètica -molecular es basa en la idea que tota matèria té les seves partícules, que poden ser molècules i àtoms. Aquestes partícules estan en constant moviment i es desplacen de manera recta i sense direcció concreta. La velocitat d'aquestes, és determinada per la temperatura:, a més temperatura, més energia i, per tant, més velocitat.

Quan la temperatura és molt baixa, les partícules només emeten una petita vibració i s'ajunten. Quan és molt alta, les partícules augmenten la velocitat i es desplacen lliurement, separant-se entre elles. El punt intermedi de la temperatura dona com a resultat que les partícules es desplacen, però no se separen tant com a temperatures molt altes.

D'aquí provenen els estats de la matèria: sòlid, líquid i gasós.

Irene Marfil Camallonga, 4tB

Maig del 2022